Velkommen til bloggen til Sondre Båtstrand, bystyrerepresentant for Miljøpartiet De Grønne i Bergen.

FN vil avkriminalisere cannabis

Nylig har både FNs kontor for menneskerettigheter og den tungtveiende organisasjonen Human Rights Watch anbefalt avkriminalisering av bruk av rusmidler. Dette fordi straff hindrer folk fra å oppsøke helsetjenestene og er med på å forsterke stigma og ødelegge folks liv. Tidligere FN-generalsekretær Kofi Annan og vår egen Thorvald Stoltenberg vil gå lenger, og innføre statskontrollert salg av cannabis. På den måten kan man innføre fornuftige restriksjoner som aldersgrense og samtidig stoppe pengestrømmen til organisert kriminalitet.

Fem amerikanske delstater har allerede valgt å skattelegge og lovregulere cannabis, og fem til, inkludert California, vil antakelig følge etter i november i år. 17 stater har avkriminalisert, og 26 stater har medisinsk cannabis. Canada skal legalisere cannabis våren 2017.

Norge, som vanligvis er progressive på straffereform, velger å motsette seg internasjonale anbefalinger. I tillegg har myndighetene innført inngripende tiltak under trussel om straff – i form av krenkende urinkontroller under påsyn og narkotikaprogram. Dette forsøkes solgt inn som et «frivillig» og humant tiltak – som om vi nærmest allerede skulle ha avkriminalisert, når det på mange måter er det motsatte og heller ikke er aktuelt for de fleste.

Flere europeiske land – deriblant Sveits, Tsjekkia og Portugal – har innført avkriminalisering med gode resultater. At Norge motsetter seg internasjonale anbefalinger er reaksjonært, og i strid med våre folkerettslige forpliktelser. Både avkriminalisering og statskontrollert salg av cannabis er moderate tiltak, som det er på høy tid å innføre, også i Norge.

Trond Wathne Tveiten

Styremedlem i Normal Norge, som jobber for fornuftig regulering av cannabis

På tide å oppfylle klimamålene!

Klimapolitikken er preget av store ord, ambisiøse mål og manglende vilje til å gjennomføre målene. Den nye klimahandlingsplanen i Bergen er intet unntak, men bystyret har fortsatt muligheten til å stramme opp planen.

Les mer…

Hold på elbil-fordelene!

Foto: www.elbilnorge.no. Creative Commons Navngivelse-Del på samme vilkår 2.5 Generisk

I juli har salget av el-biler falt dramatisk i Norge. Det bør være en vekker for politikere som ivrer for å kutte i fordelene el-bilister i dag nyter godt av.

Les mer…

Bedre miljø uten glyfosat

Ingen sprøytegifter i Bergens parker, takk! Foto til fri bruk

Samtidig som EU-kommisjonen enda en gang mislyktes med å forlenge autorisasjon av plantegiften glyfosat, gikk flertallet i Bergen bystyre aktivt inn for fortsatt bruk av den samme giften.

Les mer…

Nei til biltrafikk over bryggen

Det har vært mye snakk om at bybanen vil ødelegge bryggen, noe som kan diskuteres. Men hvor er alle protestene mot biltrafikken over bryggen? Hvor er alle de demonstrantene som engasjerer seg mot bybane over bryggen når det kommer til dette spørsmålet? Derfor har jeg startet siden nei til biltrafikk over bryggen. Jeg antar at alle de som sier de er glade i bryggen og ikke ønsker bybanen over den nå liker denne siden og sprer den til alle de kjenner. Jeg ville finne det veldig merkelig og lite troverdig hvis de ikke gjør det.

Et billig miljøalternativ

En forkortet versjon av innlegget sto på trykk i BT lørdag 30. april

De Grønne har lenge ønsket en utbedring av Hardangervegen langs Grimevatnet for at tungtransport skal kunne kjøre her fremfor gjennom sentrum. En tunnel forbi Grimesvingene vil være positivt for beboerne i området, samtidig som det er en mye billigere løsning enn en storstilt firefelts motorvei og tunnel mellom Arna og Fjøsanger.

Les mer…

Nei til atomkraft 30 år etter Tsjernobyl

I anledning 30 års-dagen for atomkatastrofen i Tsjernobyl, arrangerte Natur og Ungdom og Grønn Ungdom en markering på Torgallmenningen. Jeg fikk æren av å holde en liten appell.

Les mer…

How To Make Money Selling Drugs

Vi må satse på tiltak som virker!

Bruk pengene på Bybanen, busser og sykkeltiltak. Foto: Nina Aldin Thune, CC BY-SA 3.0

Flertallet i bystyret stemte ned forslaget om en miljømessig utredning av innfartsparkering, men nå foreligger fakta som sår sterk tvil om det er verdt å satse på innfartsparkering. Det er langt bedre å bruke pengene på sykkel- og kollektivtiltak enn dyr, arealkrevende og ineffektiv innfartsparkering.

Les mer…

Sykkelbyen trenger et sykkelveikontor

Vanskelig sykkelvei. Foto: Kyrre Sørensen/Korellers.no, CC BY-NC 3.0

Det som savnes – og etterlyses – er ikke i første rekke en bedre økonomi for sykkelsatsingen, men mer ressurser til planlegging, og et system for å få planene fram til vedtak, skriver transportforskere om Bergens sykkelsatsing. I Komite for miljø og byutvikling stilte jeg byråden spørsmål om behovet for et sykkelveikontor for å bøte på mangelfull planlegging. Svaret var lite konkret, men utelukker i hvert fall ikke et slikt kontor.

Les mer…

Grønn i Bergen

Følges av 54 medlemmer.
Origo Grønn i Bergen er en sone på Origo. Les mer